divendres, 25 de març del 2011

INFANTS I ADOLESCENTS AMB TDAH/I

A l’escola Lexia des de fa molts anys ens dediquem a atendre alumnes amb necessitats educatives especials. Entre d’altres, estem especialitzats en el treball amb infants i adolescents amb TDAH/I. El director de l’escola, Julio de Planas, expert en aquest tema, ens explica els aspectes fonamentals d’aquest trastorn.
DIAGNÒSTIC I LES SEVES DIFICULTATS

La història clínica constitueix la base del diagnòstic que ens donarà fonaments per poder diferenciar si és un TDA-H d'origen neurològic o psíquic-afectiu

La família necessita un diagnòstic i això és complex en el terreny neuropsicològic. De vegades, pensem que un trastorn psíquic pot ser una moda passatgera, a la qual no se li dóna tanta importància, com per a consultar a un especialista.

Si després de valorar al nen@, observem que l'estructura s'ajusta a un TDA-H haurem d'especificar quin grup li pertoca

• TDA Desatent
• TDA-H Combinat ( lleu, moderat, greu)
• TDA-H Hiperactiu-impulsiu
• TDA-H Amb conducta antisocial
• TDA-H Amb retard mental lleu (Bord-line)
• TDA-H Amb signes d'immaduresa neurològica que originen problemes en l'aprenentatge escolar

I una infinitat de classificacions de components combinats.

El diagnòstic haurà de ser el més clar possible per tranquil·litzar a la família, indagant en els aspectes orgànics del TDA-H i així desculpabilitzar als pares, per la qual cosa l'abordatge terapèutic serà més còmode per obtenir confiança.

Crec que no hauríem de precipitar-nos en un pronòstic perquè una síndrome pot evolucionar de diferents maneres.

La informació i coordinació amb altres professionals (mestres, psicopedagogs, psicòlegs, logopedes...) són necessàries  i útils  tant a nivell diagnòstic com per ajudar a la família en les pautes, conductes del nen/a... afegint que aquesta  se sentirà recolzada si comprova que existeix una  bona col·laboració.



TRASTORNS EN L'APRENENTATGE 

Les dificultats atencionals i de concentració incideixen directament en els aprenentatges escolars.

La manca d’atenció dels nen@s hiperactius dificulta seriosament la selecció i captació d'estímuls sensorials. Són incapaços de relacionar la informació i la seva capacitat d'abstracció i generalització es veuen minvades.

En un nombrós grup de nen@s TDA-H s'observen trastorns de coordinació viso-espacial que afecta a la lecto-escriptura. 

Els trastorns de l'aprenentatge poden afectar a una o més àrees.

•   Llenguatge escrit = Dificultat en l'escriptura, lectura , ortografia.
•   Llenguatge parlat= Dificultats per parlar, per expressar-se, organitzar el discurs,  escoltar o comprendre.
•   Aritmètica = Dificultat per comprendre conceptes matemàtics o realitzar operacions aritmètiques.
•   Raonament = Dificultats per integrar i organitzar les idees.
•   Memòria = Dificultats per recuperar la informació.

Ningú pot aconseguir un bon nivell d'aprenentatge si no pot sostenir l'atenció durant un temps raonable.

El/la  nen@ hiperactiu es comporta de forma poc segura a l'escola, pot estar confús sobre les instruccions i, amb freqüència, fracassa en l'organització i finalització de tasques assignades. La no persistència motora (incapacitat per mantenir un acte o un moviment amb alguna finalitat) i la perseveració verbal o motora (llenguatge o moviments repetitius) s'associen freqüentment amb una concentració molt pobra.

També són evidents incapacitats visuals i visuals-motores, auditives i de percepció. El/la  nen@ pot presentar una imatge corporal distorsionada, escassa orientació espacial, còpia desorganitzada de figures geomètriques i incapacitat per reconèixer la grandària i la textura dels objectes, així com incapacitat per diferenciar la dreta i l'esquerra i per identificar els diferents dits.

Els nens hiperactius solen tenir dificultat per realitzar proves de comprensió que impliquin raonament abstracte, organització del coneixement i formació de conceptes. El pensament pot estar desorganitzat.

La memòria, tant a curt com a llarg termini, pot ser defectuosa i la capacitat de judici pot estar disminuïda.

CURS I PRONÒSTIC

Les conductes varien amb l'edat (acceptant que és una síndrome crònica):

Preescolar, de 3 a 5 anys: activitat permanent, agressivitat, copeja i empeny, sorollós, interromp, rabietes excessives, curiositat inaccessible sota compliment de normes.

Infància, de 9 a 12 anys: es distreu amb facilitat, tasques sense acabar i falta d'organització. Percebut com  a immadur, impacient, parla sense consideració.

Adolescents, de 13 a 18 anys: participa en comportaments de risc, inquietud, mala relació amb els iguals, dificultat amb la figura de l'autoritat, baixa autoestima. 

Les simptomatologies de trastorn oposicionista, creix en la pre i en l'adolescència, la presència dels trastorns de conducta oscil·len entre un 20% i un 40%. Els trastorns de l'aprenentatge vénen entre un 20% i un 40% i a EUA un 33% de nens amb TDA-H són dislèxics.

Els trastorns emocionals (ansietat-depressió) són factors a tenir en compte, abús de substàncies: 19% dels adolescents de 16 anys han estat detectats.

Edat adulta: desordenat, poca planificació, perd coses, múltiples ocupacions i/o els rebutja, labilitat en el seu estat d'ànim, canvis bruscs d'humor, inicia molts projectes però finalitza pocs, menor estabilitat familiar, autoestima i habilitats socials afectades, comportament sexual més arriscat.



FACTORS DE PROTECCIÓ

• Diagnòstic i tractament precoç
• Nivell educacional alt dels pares.
• Bona salut infantil
• Alta estabilitat familiar i escolar
• Habilitats cognitives i de llenguatge
• Autoestima


Pronòstic desfavorable

• 50% dels casos en què els símptomes han persistit en l'adolescència també persisteixen en l'edat adulta.
• Persones afectades no controlats poden presentar riscos de:
       • Abús de substàncies
       • Comportament antisocial
       • Depressió i/o ansietat
       • Menor escolarització amb pitjors resultats
       • Ocupacions laborals de menor estatus



ORIENTACIÓ ESCOLAR

Per tot això quan aquests nois presentin trastorn en els aprenentatges escolars haurem de reestructurar tots els processos didàctics modificant conductes i adaptant programes pedagògics com a objectiu immediat de crear major autonomia.

Tots aquests aspectes ens conviden a reflexionar sobre  com funciona el sistema educatiu actual? i quines són les possibles modificacions o interpretacions de la llei educativa?


Els professionals que treballen a l’etapa primària són coneixedors de que tots els alumnes no evolucionen igual, se’ls presta major temps per madurar el procés dels aprenentatges i són més  permissius, la dificultat se centra en la Secundària,  on s’acumulen factors distorsionadors pel TDA-H.

   Julio de Planas Ausás

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada